Home » Blog » Content » Adverteren met tracking of gebaseerd op de context, wat kies jij?

Adverteren met tracking of gebaseerd op de context, wat kies jij?

Stel je voor, je bent op zoek naar een nieuwe tuinset. Je hebt een avondje op internet gekeken naar de mogelijkheden, maar bent er nog niet helemaal over uit. De volgende dag open je je laptop, en overal waar je kijkt springen de advertenties voor tuinsets tevoorschijn. Een beetje irritant, maar geen wereldramp. Een stuk vervelender wordt het als je in prille verwachting bent van een kindje. Je hebt die avond voorzichtig wat websites zitten lezen. En de volgende dag op je werk? De advertenties voor de baby-uitzet vliegen je om de oren. Nu maar hopen dat je collega niet met je meekijkt.

Micro-targeting en tracking

Iedereen is ondertussen wel bekend dat je na een avondje Googelen, wordt ‘achtervolgt’ met advertenties over dat product of onderwerp. Deze vorm van adverteren noemen we ‘micro-targeting’. Er zijn cookies op jouw laptop geplaatst waardoor de advertenties die je ziet specifiek gericht zijn op jouw zoekgeschiedenis. Tech-bedrijven zoals Google en Facebook beweren dat dit de beste manier is om te adverteren. Volgens hen weet je zo zeker dat een advertentie terecht komt bij de juiste doelgroep.

Toch ontstaan er steeds meer geluiden die het tegendeel beweren. Denk alleen al aan de irritaties van de gebruiker of de strenge AVG-wet waardoor de gebruiker de cookies weg kan klikken. In dit artikel vertellen we je meer over deze ontwikkelingen en over mogelijke oplossingen voor een blije klant.

Nadelen van tracking

Micro-targeting is een van de meest gebruikte manieren om te adverteren. Met behulp van cookies komen de advertenties inderdaad aan bij mensen die op dat onderwerp gezocht hebben. Er kleven echter wel wat nadelen aan. Zo voelt het voor de gebruiker vaak niet zo prettig dat hij ‘getrackt’ is. Men voelt zich bekeken en aangetast in de privacy. Het ene onderwerp (een zwangerschap) ligt daarbij natuurlijk gevoeliger dan het ander (een tuinset). Maar dat dit gevoel heerst, zie je terug in het feit dat er steeds meer adblockers in de omloop zijn. De gebruiker zoekt op deze manier zelf naar manieren om zijn privacy te beschermen. Daarnaast zie je het terug in het feit dat veel mensen ervoor kiezen om cookies uit te zetten. Sinds de invoering van de AVG-wet moet je dit verplicht aanbieden, en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.

En hoe minder mensen cookies gebruiken, hoe minder effectief micro-targeting is. Maar niet alleen de gebruikers willen minder ‘meewerken’ met deze manier van adverteren. Je ziet de trend ook terug bij bedrijven als Apple. Ook zij doen hun best om tracking via hun software zoveel mogelijk dicht te draaien.

Is er een alternatief?

Is het dan onmogelijk om met jouw advertenties jouw doelgroep te bereiken? Nee hoor, er wordt uiteraard al hard gezocht naar andere mogelijkheden. En dan hebben we het niet over manieren om de wetgeving te omzeilen, maar over manieren om te adverteren zonder de gebruiker in zijn privacy aan te tasten.

Een mooi voorbeeld hiervan vind je terug op Nederlandse bodem. Bij de NPO hebben zij namelijk ervoor gekozen om alle cookies van hun website te verwijderen. Een rigoureus besluit, maar wel één die door de gebruikers erg wordt gewaardeerd. Het is echter niet zo dat er geen advertenties meer worden weergegeven.

De NPO plaatst vanaf januari 2020 hun advertenties ‘context-based’. Dat betekent dat als jij naar ‘Heel Holland Bakt’ kijkt, je geen advertenties krijgt voor die tuinset van gisteravond, maar voor een bakboek of kookcursus. Het aanbod voor de advertentie is gebaseerd op de context en niet op de gebruiker. Uit de cijfers van de NPO blijkt dat dit zowel op het gebied van conversie als financieel gezien, positieve gevolgen heeft. Als je daar over nadenkt is dat niet zo heel gek. Op het moment dat je kijkt naar een bakprogramma, sta je waarschijnlijk meer open voor het aanschaffen van een bakboek, dan voor een tuinset.

Van context naar persoon en weer terug naar context

Klinkt goed hè? Het grappige is dat de focus op context, helemaal geen nieuwe ontwikkeling is. In de jaren ’90 was het dé manier om te adverteren. Specifieke doelgroepen lazen specifieke content. Je hoefde als adverteerde alleen maar in dat tijdschrift of tv-programma te komen om je doelgroep te bereiken. Met de opkomst van het internet is dit echter steeds verder afgenomen. De doelgroep werd losgekoppeld van de context en alle focus ging naar het tracken van de persoon. Als je die ‘te pakken’ had, dan kon je jouw advertenties specifiek op hen richten.

Maar met de opkomst van de AVG-wetgeving en de grotere bewustwording van privacy bij de gebruiker, zie je dat de beweging langzaam weer teruggaat naar context. Dit lijkt een stap terug, maar met de huidige technologie is context-based targeting al een stuk verder ontwikkeld. Je adverteert niet meer zoals vroeger in een tijdschrift, of op een website in het algemeen. Je kunt dit automatiseren en inzoomen tot op het niveau van bijvoorbeeld een specifiek programma van de NPO.

Betalen = geen advertenties

Een andere trend die je op ziet komen, is dat gebruikers bereid zijn te betalen voor een optie zonder advertenties. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, Youtube of Tweakers. Dit is een trend waar je op het eerste gezicht als adverteerder niet veel mee kan. Dankzij het inloggen heb je meer informatie over de gebruiker, maar in ruil daarvoor heb je beloofd om niet meer te adverteren. Toch is het goed om dit in de gaten te houden, aangezien het een duidelijk signaal is van de gebruiker dat ze het liefst zo min mogelijk ‘lastig worden gevallen’.

Waar kies je voor?

Natuurlijk kun je als adverteerder of zender ervoor kiezen gebruik te maken van tracking. Of wellicht wil je dit combineren met context-based adverteren? In elk geval ben je in Nederland wettelijk verplicht om het gebruik van cookies van tevoren duidelijk uit te leggen. Je mag namelijk pas tracken na toestemming. Bij Label Vier bieden we hier mooie standaard tools voor aan. Een voorbeeld hiervan zie je op thuisleefgids.nl.

Een groot nadeel van deze pop-ups of banners is dat het de conversie naar beneden haalt én vervelend wordt gevonden door bezoekers. Als je dus graag wil tracken, is het erg belangrijk dat je de conversie meet en verschillende campagnes draait. Op deze manier onderzoek je van tevoren hoe de verschillende campagnes het doen: met en zonder tracking. Vervolgens bekijk je wat het meeste oplevert. Vergeet daarbij niet het gebruikersgemak en de gebruiksvriendelijkheid mee te nemen. Het is slim om hier snel mee te beginnen, voordat Apple of Android de tracking-functies dichtdraait en je niks meer kunt vergelijken.

Hulp nodig?

We denken graag met je mee over de beste oplossing voor jouw bedrijf en website. Wil je cookies, een banner of onderzoeken welke manier het beste bij jouw doelgroep werkt? Wij houden de laatste ontwikkelingen en trends in de gaten en geven je advies op basis van onze ervaringen.