UX writing

UX Writing verhoogt je conversie

Hogere conversie op je website of in je app? Door de juiste tekst te gebruiken kan de conversie flink verhogen. Dit kan door we User Experience (UX) Writing toe te passen, een vakgebied binnen UX Design. Schrijven om de gebruikerservaring te optimaliseren. Hoe dan? Het draait allemaal om microcopy: korte stukjes tekst. Bijvoorbeeld op knoppen, in de menubalk, pop-ups, foutmeldingen, nieuwsbriefinschrijvingen en formulieren.

Aan welke criteria UX Writing moet voldoen

Maar eerst even over het ontstaan van UX Writing. Deze wordt nu zo’n tien jaar gebruikt. De populariteit van het vakgebied neemt de afgelopen vijf jaar toe. Bedrijven zien steeds meer de toegevoegde waarde ervan. In 2019 vond de eerste UX Writing Award plaats in Nederland. De vijf beoordelingscriteria? Is de tekst kort en bondig geschreven? Snapt de gebruiker de tekst? Is de tekst consistent? Klinkt het menselijk? Is de tekst inclusief? Door deze vijf punten af te tikken, verhoog je niet alleen de conversie, maar creëer je ook een positieve gebruikerservaring op je website.

Hoe je UX Writing goed toepast

UX Writing is meer dan alleen kort en bondig teksten schrijven. Als het goed is gedaan, zorgt het voor een positieve gebruikerservaring. Zelfs bij een foutmelding of 404-pagina.

UX Writing windows

Dit is een voorbeeld van slechte UX Writing bij een error. De gebruiker heeft geen flauw idee wat er aan de hand is. De tekst lijkt voor een robot geschreven, niet voor een mens.

UX Writing error page Spotify

Dit is een goed voorbeeld. Er wordt uitgelegd wat er aan de hand is én hulp aangeboden. De teksten Veelgestelde vragen, Ondersteuningsforum en ga terug zijn klikbaar. Wanneer je de tekst leest, lijkt het net of er iemand tegen je praat. Bij deze 404-pagina houdt de gebruiker een positief gevoel over.

Laat je microcopy nakijken

Om een positieve gebruikerservaring te bieden op je website of in je app, laat je een UX Writer naar de teksten kijken. Heb je een grote website met veel microcopy? Dan kan je zelfs overwegen er een in dienst te nemen. Maar bij Label Vier kunnen we ook de microcopy analyseren, testen en verbeteren. Het is belangrijk de doelgroep goed te kennen en hen erbij te betrekken. De tekst wordt immers voor de doelgroep geschreven. Zij moeten de teksten snappen en waarderen. Een UX Writer kan verschillende gebruikersonderzoeken doen. Bijvoorbeeld een A/B-test of een user test.

Wat kan je nu al doen?

We geven je 3 tips cadeau die je direct kan toepassen op je website:

  1. Schrijf getallen niet uit, gebruik nummers wanneer dit een belangrijke rol speelt.
  2. Gebruik ‘vandaag’ en ‘morgen’ in plaats van een datum, zoals 28 mei.
  3. Blijf consistent in het taalgebruik en de (professionele) terminologie.

Conversie verhogen door UX Writing?

Wil je meer weten over UX Writing of ben je gewoon benieuwd welke microcopy op je website beter kan? Stuur ons dan gerust een mailtje, of bel even!

Deel dit blogbericht via