Content first design

Content first design: nieuwe website? Denk eerst je content uit

Stel: je wil lasagne maken en zoekt online een recept op. Je klikt op de link en worstelt je langs 2 pop-ups, 3 reclames, veel onnodige afbeeldingen en tekst heen vóórdat je ergens onderaan de pagina het recept verstopt ziet. Irritant. Dus je zoekt een ander recept of gebruikt Just the Recipe. Tja, daar gaat je potentiële klant. Met content first design voorkom je dat. Dan had het er zo uitgezien: afbeelding van het gerecht, ingrediënten en stappenplan.

Wat is content first design?

Content first design is een manier waarop je website- en appontwerp aanpakt. Het uitgangspunt? Je ontwerpt de content eerst. Het technisch en visuele ontwerp zijn belangrijk, maar de content is de rode draad door de hele website heen. Je doelgroep komt op je website om naar jouw verhaal te luisteren en vervolgens een aankoop te doen, een afspraak in te plannen of contact op te nemen. Niet om te kijken hoe mooi je design is.

Wat valt onder content? Denk aan:

  • Tekstuele content: lijstjes, tekst en titels.
  • Visuele content: afbeeldingen, video’s en strips.
  • Statistische content: tabellen, infographics en tijdlijnen.
  • Audiocontent: podcasts, audioboeken en radio-uitzendingen.
  • Interactieve content: quizzen, plattegronden en spelletjes.

Waarom is content first design nuttig?

Wil je een nieuwe website of app? Dan denk je eerst na over de kern:

  • Wat wil je verkopen aan je doelgroep?
  • Wat wil je doelgroep weten over jouw bedrijf?

Het is de kunst om een perfecte balans te vinden tussen de wensen van je bedrijf en je doelgroep. Als je die hebt gevonden is het tijd om je verhaal te verkopen. Daarvoor heb je ruimte nodig op je website.

Stel: je website is live, maar je wil nog een extra tekstblok of afbeelding. Helaas, alles ligt al vast. Je kan nog wat toevoegen en aanpassen, maar daar moet je wel extra voor betalen. Zonde.

Wij geloven in een toekomstbestendige aanpak. Dankzij content first design weten we welk verhaal je wil verkopen, waarom je dat wil verkopen en hoe je dat wil verkopen. In het ontwerp nemen we dat al mee. We denken ook na over de content die je in de toekomst nodig hebt, zodat je altijd genoeg plek hebt voor extra content.

Mobile first en task first design

Je hebt dus content first design, maar er zijn meer manieren om een ontwerp aan te pakken. Elke variant heeft voor- en nadelen. Daarom combineren we de beste aspecten van deze aanpakken, om tot de perfecte methode te komen.

Mobile first

Mobile first design betekent dat de ontwerper eerst het mobiele ontwerp maakt en daarna pas voor tablets en laptops. Dat is handig wanneer je weet dat meer dan 50% van de doelgroep je website via hun telefoon bezoekt. Het nadeel is dat de desktopversie in sommige gevallen wordt vergeten, wat leidt tot content dispersion. Wat dat inhoudt? Op het moment dat een mobiel ontwerp naar laptop wordt omgezet, ontstaat er te veel ongebruikte ruimte, door witruimte en te grote afbeeldingen.

Of je nou mobile of desktop first als uitgangspunt neemt, zorg dat beide versies goed in elkaar zitten. Zo is je website gebruiksvriendelijk op alle soorten apparaten.

Task first

Task first betekent letterlijk ’taak eerst’. Wat is de belangrijkste taak van de gebruiker? Met dat uitgangspunt gaan de ontwerpers aan de slag, zodat het uitvoeren van die ene taak zo gebruiksvriendelijk mogelijk gebeurt. De gebruiker voelt zich begrepen. De uitdaging ligt bij het onderzoeken wat de belangrijkste taak is, zonder aannames te doen. Vervolgens implementeer je de minder belangrijke taken. Daarnaast heb je vaak met diverse doelgroepen te maken die allemaal een andere behoefte hebben.

Om aan de wensen van de doelgroep te voldoen, is task first design belangrijk. Toch staat content voor ons op nummer één. Zowel task als mobile first design hebben content nodig. Daarom vinden we content first design de meest complete, overkoepelende en waardevolle aanpak.

Meer weten? We schreven een artikel over wat belangrijker is: tekst of design?

Geen doelgroeponderzoek = geen goede website

Zonder doelgroeponderzoek krijg je een slechte website. Ja, echt. Want hoe weet je wat je moet verkopen als je niet weet wat je doelgroep wil lezen, zien en horen?

Een aantal handige methoden:

  • Neem user interviews af
  • Doe een 5 seconds test van je huidige website
  • Observeer je doelgroep
  • Verzamel een aantal mensen uit je doelgroep en laat hen met elkaar praten
  • Neem een (online) enquête af

Heb je helder wat je doelgroep nodig heeft? Dan is het tijd om de content op de schop te nemen.

Hoe pak je dat aan?

Voordat je start met het ontwerp met de content first design-aanpak moet de contentstrategie helder zijn. In dit geval gaan we uit van twee situaties:

  • Je hebt een bestaande website of app
  • Je hebt nog geen website of app
Je hebt een bestaande website of app 

Start met een content audit. Hoe je dat aanpakt verschilt per website. Als je een website hebt met relatief weinig content, dan kan je direct aan de slag met onderstaande stappen. Heb je heel veel content en zie je door de bomen het bos niet meer? Maak dan eerst een overzicht van alle (sub)categorieën en werk die na elkaar uit.

  1. Maak een snel overzicht. Maak een overzicht van alle content die op je huidige website staat: van tekst, tot video’s en van pdf’s tot audio. Analyseer de SEO-scores, paginatitels, URLs en metadata. Waar liggen verbeteringen?
  2. Lees de artikelen door de ogen van je doelgroep. Lees de artikelen door en vergelijk deze met die van concurrenten en de behoeften van je doelgroep. Waar liggen kansen en verbeteringen? Is de content leuk, nuttig, verleidelijk? Is de tone-of-voice consistent?
  3. Lees de artikelen door de ogen van je bedrijf. Komt de content overeen met de missie en visie van je bedrijf? Welke aspecten missen? Is er dubbele content? Welke content werkt en wat heeft aandacht nodig? 
  4. Maak op basis hiervan een nieuwe contentstructuur. Op basis van je eigen input en een SEO-analyse, zodat je gevonden wordt in de zoekmachines.
  5. Ontwikkel een schrijfplan. Wie schrijft wat en wanneer?
Je hebt nog geen website of app

Als je nog geen website hebt, is er geen bestaande online content om te analyseren. Maar dat betekent niet dat je stil hoeft te zitten. Sterker nog, ga direct aan de slag met je contentstrategie.

  1. Wat wil je verkopen? Denk na over de boodschap. Wat wil je verkopen? Waarom wil je dat verkopen? En hoe wil je dat verkopen? Wat heeft je doelgroep nodig?
  2. Tone-of-voice. Denk na over een passende tone-of-voice en test die bij je doelgroep. 
  3. Doe een concurrentie-analyse. Welke content hebben je concurrenten? Wat werkt? Wat heeft je doelgroep nodig wat je concurrent nog niet (goed genoeg) vertelt? Oftewel: waar liggen jouw kansen?
  4. Maak een contentstructuur. Op basis van je eigen input en een SEO-analyse, zodat je gevonden wordt in de zoekmachines.
  5. Ontwikkel een schrijfplan. Wie gaat wat schrijven en wanneer?

Heb je dit gedaan? Dan heb je een goed fundament om aan de slag te gaan met het UX en UI design.

Waarom we geen opvultekst gebruiken in ons ontwerp

Lorem Ipsum is een standaard opvultekst die sommige ontwerpers en developers gebruiken om te zien hoe de opmaak eruit ziet. Klinkt handig, toch? Daar zijn de meningen over verdeeld. Lorem Ipsum kent een aantal nadelen:

1. Lorem Ipsum lijnt perfect uit

Omdat Lorem Ipsum perfect uitlijnt, ziet het er in het ontwerp perfect uit. Maar de tekst op je echte website? Die niet. Dan kan je tegen problemen aanlopen met uitlijning, zoals langere titels en namen die niet passen of een ontwerp dat er onrustig uitziet.

2. Wat vertel je nou eigenlijk?

Wanneer je Lorem Ipsum gebruikt, zie je niet wat de pagina verkoopt. Komt je visie goed over op je nieuwe website? Vertel je alles wat je wil verkopen aan je doelgroep? Tja. Deze inhoudsloze opvultekst geeft daar helaas geen antwoord op, waardoor je er ook geen feedback op kan geven. 

De teksten in de wireframes hoeven niet perfect te zijn, maar ze moeten wel een goede indicatie geven van de kernboodschap. Heb je grote lappen tekst? Dan mag je af en toe Lorem ipsum gebruiken, zolang het doel van de tekst duidelijk is door de titel en tussenkopjes.

We gebruiken dus (bijna) nooit Lorem Ipsum, maar wat dan wel?

  • De tekst van de huidige website
  • De tekst die op de nieuwe website komt
  • Tijdelijke content, snel gegenereerd door ChatGPT

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

3 tips voor content first design

We geven je 3 tips voor content first design:

  1. Zorg ervoor dat de content schaalbaar is. Zo kan je de website op je telefoon, tablet en laptop bekijken. En dan ’t liefst ook nog goed leesbaar en zichtbaar.
  2. Zorg voor tekstuele consistentie door de hele website heen. Dus u en uw óf jij en jouw. Hetzelfde geldt voor vaktermen.
  3. Gebruik dezelfde templates voor dezelfde soort contenttypes (een template voor alle blogs, een template voor nieuws en weer een andere template voor vacatures). Zo herkent je doelgroep de website.

Teksten schrijven

Je weet nu waarom content first design belangrijk is, je hebt nagedacht over de boodschap en contenttypes. Tijd om teksten te schrijven! Hoe? In je eigen, unieke tone-of-voice natuurlijk.

We zetten graag wat blogs over tekstschrijven voor je op een rijtje, zodat je direct aan de slag kan:

Aan de slag met content first design

Tijd dus om content first design in te zetten. We kunnen je helpen met het onderzoek, de contentstrategie, het ontwerp en de ontwikkeling.

Meer informatie nodig of gewoon even sparren? Bel of mail gerust.

Deel dit blogbericht via