Misschien herken je het wel: je zit lekker te scrollen op een website en dan komt er opeens een pop-up tevoorschijn op je scherm. Pop-ups kunnen irritant zijn voor de gebruiker, maar vanuit marketingperspectief zijn ze efficiënt om klanten te binden. Dus kun je nou beter wel of geen pop-ups gebruiken op je website?
Wat nou als we vertellen dat er een manier is om een pop-up toe te passen die gebruiksvriendelijk is én je conversie omhoog gooit?
Gebruiksvriendelijke pop-ups
Om je gebruiker een fijne ervaring met pop-ups te geven, kan je een aantal dingen doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het technisch goed werkt. Dus dat de hele pop-up in beeld staat, met duidelijke tekst en een afbeelding van goede kwaliteit. Het moet naadloos schaalbaar zijn voor zowel desktop als op tablet en mobiel.
Verder moet de gebruiker een pop-up makkelijk kunnen wegklikken. Het kruisje of button met ‘nee bedankt’ moet goed vindbaar zijn. Anders creëer je een dark pattern design.
Geef je gebruiker iets
Pop-ups kunnen vervelend zijn, want ze onderbreken de taak die je uitvoert. Maar soms komen ze precies op het juiste moment in beeld. Stel dat je als gebruiker online kleding shopt. Dan komt opeens de pop-up ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 20% korting op je bestelling’ in beeld. Dat is leuk meegenomen, dus je vult je e-mailadres in. Een cadeau geven werkt conversieverhogend. Denk aan cadeaus als:
- Een kortingscode
- Een informatieve pdf
- Een gratis proefperiode
Win-win, want je klant is blij met het cadeau en jij bent blij met de nieuwsbriefinschrijving. Geef je in de nieuwsbrief ook nog iets weg? Grote kans dat de klant een abonnee blijft.
Time pop-ups op het juiste moment
De juiste timing is cruciaal. Wil je de pop-up op elke pagina laten terugkomen of op specifieke pagina’s? Als je op de homepagina een pop-up wegklikt, wil je niet op de eerstvolgende pagina dezelfde weer zien en wegklikken. Of als je een uur later de website weer bezoekt. Of als je net je e-mailadres al hebt opgegeven. Dan kunnen pop-ups namelijk wél irritant zijn.
Ook context is belangrijk. Kijkt een bezoeker op de klachtenpagina? Dan wil je waarschijnlijk geen pop-up tonen waarin staat ‘laat een recensie achter over jouw ervaring’.
Voor de marketeer
Bij Label Vier hebben we veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke en schaalbare pop-up voor WordPress. Deze is per bedrijf of merk volledig personaliseerbaar. We kijken naar de mogelijkheden die een marketeer graag wil zien en instellen. Zo maken we het makkelijk. Je kan zelfs meerdere pop-ups instellen en inplannen. En nog meer, namelijk:
- Is de pop-up nu zichtbaar?
- Of voor een specifieke periode, zoals de decembermaand?
- Na hoeveel seconden toont de pop-up zich?
- Of verschijnt de pop-up gelijk in beeld?
- Op welke pagina(‘s) is de pop-up zichtbaar?
Je kan er net zoveel instellen als je zelf wil. Ook qua styling heb je vrijheid. Bepaal zelf welke afbeelding, achtergrondkleur, tekst en welk lettertype je gebruikt.
Zo ziet het er bijvoorbeeld uit voor Motorrijders.nl.

Enthousiast geworden over gebruiksvriendelijke pop-ups die je conversie verhogen, heb je vragen of twijfels? Bel of mail gerust, we geven graag advies op maat voor jouw website.