Overstappen naar Google Analytics 4

Een aantal maanden geleden lanceerde Google de vernieuwde versie van Google Analytics: Google Analytics 4 (GA4). Een grote verandering waar we in de toekomst veel profijt van gaan hebben. Voor nu voelt het echter nog als een hobbel die genomen moet worden.

Google Analytics 4 is technisch een geheel andere versie dan zijn voorganger. Ook het gegevensmodel is helemaal op de schop gegaan. Dit betekent dat je de huidige data NIET kunt migreren. Voorlopig kun je beide versie (Google analytics 4 en Universal Analytics) nog naast elkaar draaien. Bij de overstap naar GA4 wordt er dus wel een nieuwe property naast je oude gezet. In de oude kun je gewoon verder gaan waar je gebleven was maar in de nieuwe versie begin je opnieuw met het verzamelen van data. Hoe eerder je overstapt, hoe eerder je begint met het opbouwen van data! Bij de start bevat Google Analytics 4 dus helemaal geen historische data.

Waarom nu upgraden?

Met Google Analytics 4 begin je vanaf nul. De komende tijd is dan ook een transitieperiode waarbij op de lange termijn Google Analytics 4 steeds completer gaat worden. Hoe eerder je overstapt hoe beter, want dat betekent dat je meer historische data tot je beschikking hebt in de toekomst. Benieuwd hoe je overstapt? Hieronder leggen we het stap voor stap aan je uit.

Stap 1: Upgraden naar Google Analytics 4

Om te beginnen log je in en ga je naar het beheer van Google Analytics. Open de property die je wilt upgraden en klik op ‘Instelassistent voor GA4’.

Stap 2: Aan de slag!

Je hebt de instelassistent geopend. Klik nu op ‘aan de slag’.

Stap 3: Uitleg

Er opent nu een pop-up die uitlegt wat er gebeurt als je de nieuwe Google Analytics 4 gaat activeren. Je klikt nu op ‘property aanmaken’.

Stap 4: Property aangemaakt

Je property is nu aangemaakt. Om verder te gaan en ervoor te zorgen dat de gegevens vanaf je website of app ook daadwerkelijk in Google Analytics komen, zijn nog een aantal stappen nodig. Je klikt nu op ‘Uw GA4-Property bekijken’.

Stap 5: Gegevensstreams 1

Het beheer van je nieuwe GA4 property opent nu. Klik op het menu aan de linkerkant op ‘gegevensstreams’.

Stap 6: Gegevensstreams 2

Klik nu op de gegevensstream.

Stap 7: De sitetag

De gegevensstream opent en in het midden van de pagina zie je dat je een nieuwe tag kan toevoegen aan de pagina. Je kunt dit doen via Google Tag Manager of via een Algemene Sitetag. Gebruik je Google Tag Manager, open dit dan en kopieer de code naar de Tag Manager. Je kunt dan direct door naar stap 10. Werk je niet met Google Tag Manager klik dan op ‘algemene sitetag’.

Stap 8: Code kopiëren

Kopieer de sitetag (het stukje code).

Stap 9: Sitetag in je website

Ga naar de admin omgeving van je website en klik op Weergave > Theme Settings. Je gaat hier naar de tab ‘Cookies & Scripts’. Je kunt hier een nieuw script toevoegen. Noem deze bijvoorbeeld ‘Google Analytics 4’. Je plaatst het script bovenaan de body, zie het screenshot voor de juist instelling. De sitetag plak je in het veld ‘script code’. Kom je hier niet uit? Neem dan even contact met ons op.

Afhankelijk van je eigen keuzes verzamelt het script persoonlijke informatie en wil je dat de sitetag pas ingeladen wordt wanneer je bezoeker akkoord heeft gegeven op het plaatsen van Cookies. Je kunt hier meer over lezen in de Google Analytics handleiding van de Autoriteit persoonsgegevens.

Stap 10: Controle

Ga terug naar het beheer van je Google Analytics 4 property en klik op ‘Property instellingen’. Controleer hier of alle instellingen goed staan.

Stap 11: advertenties

Let op! GA4 heeft veel nieuwe instellingen toegevoegd om de privacy van je gebruikers beter te beschermen. De belangrijkste die je wilt controleren is het ‘gegevens delen voor advertentiedoeleinden’. Deze is namelijk vervangen voor ‘Gegevensverzameling door Google-signalen’. Controleer of deze instelling uit staat om te voorkomen dat je per ongeluk advertentiecookies plaatst. Klik op ‘gegevensinstellingen’ en vervolgens op ‘gegevensverzameling’.

Stap 12: klaar!

Je bent nu klaar! Je nieuwe GA4 property is toegevoegd. Ter controle kun je even naar het live dashboard gaan om te zien of de gegevens ook daadwerkelijk binnenkomen.

Wil je meteen alles goed inrichten en ook je conversies instellen, je interne verkeer filteren, je gebeurtenissen migreren en je property koppelen met Google Ads? Pak dan de support pagina van Google Analytics 4 er even bij. Succes!

Deel dit blogbericht via