Ben jij benieuwd hoeveel je verkoopt op je webshop? Wil je weten welke kortingscodes goed werken? Of wil je meer inzicht in jouw klanten? Sinds kort heeft WooCommerce een nieuwe functionaliteit live gezet: WooCommerce Analytics. We zetten de voordelen en functionaliteiten op een rijtje.
Wat is WooCommerce Analytics?
Met deze tool bekijk je de statistieken van je webshop. Deze bevinden zich aan de achterkant van de website, onder het kopje Analytische gegevens. Je ziet gelijk het dashboard. Hiermee krijg je onder andere inzicht in je omzet, aantal bestellingen en geannuleerde bestellingen. Ook kan je zien welk product het best verkoopt, wie de meeste aankopen doet en welke coupons het populairst zijn.
Hoe werkt WooCommerce Analytics?
Het overzicht is opgedeeld in drie onderdelen: prestaties, grafieken en leaderboards. Verder zijn er nog tien onderdelen waarin je andere gegevens kan zien. Deze kan je personaliseren. Zo zie je alle gegevens die relevant zijn voor jouw webshop. We leggen een aantal hieronder uit.
Datum selecteren
Voordat je de gegevens analyseert, selecteer je onder het kopje overzicht een tijdsbestek. Dit kan een standaardperiode zijn, zoals vandaag, vorige week, afgelopen maand, een jaar (afbeelding links). Maar dit kan ook een gepersonaliseerde periode zijn, zoals 2 mei 2020 tot en met 4 augustus 2021 (afbeelding rechts). Deze periodes worden automatisch vergeleken met eenzelfde periode daarvoor.


Grafieken
Hier zie je de gegevens van bijvoorbeeld de verkoop en de bestellingen in grafieken. Als je op het zogenoemde kebabmenu (drie stippen boven elkaar) klikt, kan je dit onderdeel personaliseren. Onder het kopje grafieken komen dan de vakken staan die relevant zijn voor jouw bedrijf. Zijn de bestellingen met korting van belang? Dan zet je die aan. Zijn de teruggestuurde bestellingen belangrijk om direct in het overzicht te zien? Dan zet je die aan.
Verder kan je de titel van dit onderdeel aanpassen. In onderstaande afbeelding heet het Charts, maar misschien past een andere titel beter bij het doel van deze analytische gegevens. Ook de volgorde van deze blokken zijn aanpasbaar. Kortom, je kan alles personaliseren.

Leaderboards
Dit gebied toont de beste onderdelen van de webshop: beste categorie, producten, bestellingen en klanten. Ook dit onderdeel is te personaliseren. Je kan de opties rechts in de afbeelding aan en uit zetten. Ook de titel kan weer aangepast worden.

Revenue
Hier vind je onder andere de verkopen, retourzendingen en coupons. Selecteer het tijdsbestek dat relevant is voor jouw bedrijf. Deze gegevens kan je vergelijken met een voorgaande periode. Er zit een knop op deze pagina waarmee je de gegevens kan downloaden.

Stock
Dit onderdeel toont de voorraad van de webshop. In de eerste kolom staat de productnaam. In de tweede kolom de Stock Keeping Unit (SKU). De derde kolom laat de status van het product zien: in stock, out of stock, low stock, in backorder. De vierde en laatste kolom laat de hoeveelheid voorraad zien. Ook hier is een knop waarmee je de gegevens kan downloaden.

Downloads
Onder het kopje downloads staat een overzicht van de gedownloade producten in de webshop. Wanneer een IP-adres meerdere downloads heeft, telt elke individuele download mee.

WooCommerce Analytics inrichten
Het is verleidelijk om alle opties aan te zetten en zoveel mogelijk gegevens te bekijken en analyseren. Het gevaar is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Onze tip: bepaal op basis van jouw bedrijfsdoelen welke gegevens je écht nodig hebt om te analyseren. De overige gegevens zet je uit.
We helpen je graag met WooCommerce Analytics in jouw webshop. Stuur dus gerust en vrijblijvend een mailtje of bel even.