Home » Blog » Ontwikkeling » SEO » De voor- en nadelen van SEO en SEA

De voor- en nadelen van SEO en SEA

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertizing) gebruik je om vindbaar te zijn wanneer iemand op internet zoekt op de termen waarop jij opereert. SEO draait om zoekresultaten, SEA om advertenties. SEO biedt je de mogelijkheid om op de lange termijn een goede reputatie op te bouwen met je doelgroep. Het is echter arbeidsintensief en geeft geen gegarandeerd resultaat. SEA biedt je een plek bovenaan de zoekresultaten maar resulteert in vluchtige bezoeken. Het is geschikt om transacties te sluiten maar niet om een relatie op te bouwen. Voordat je één van beide methoden in zet, moet je bepalen hoe jij klanten werft en welke rol jouw website daarin speelt. Daarom helpen we je graag op weg met de Voor- en nadelen van SEO en SEA.

Stel, je zoekt een nieuwe bank. Waarschijnlijk begint jouw zoektocht bij Google. Wanneer je ‘hoekbank, woonkamer’ intikt presenteert Google je tientallen pagina’s aan zoekresultaten. Als je niet goed oplet mis je het verschil tussen de advertenties en de bovenste zoekresultaten. De bedrijven die je hier ziet staan hebben gebruikt gemaakt van SEA (Search Engine Advertizing) of SEO (Search Engine Optimalization). Wanneer jij bezoekers naar jouw website wil trekken kun je oook gebruik maken van deze methoden. In dit artikel leggen we je uit wat de voor- en nadelen zijn en staan we stil bij de vraag wanneer je het beste SEO en SEA toe kunt passen.

Wat is SEO?

Wanneer je iets opzoekt in Google, kijk je meestal niet verder dan de eerste pagina met resultaten. Je hebt dan vaak al gevonden wat je zocht. Dat is precies waar SEO om draait. Met behulp van verschillende SEO-tactieken pas je jouw website en content zo aan, dat je hoog in de zoekresultaten eindigt. Op die manier ben je gemakkelijk vindbaar op je bedrijfsnaam of op de termen waarop je opereert. Wanneer je laag in de lijst met zoekresultaten staat, zullen mensen minder snel op jouw website terecht komen.

Wat is SEA?

Je ziet het bij ongeveer iedere zoekmachine: wanneer je iets opzoekt verschijnen er advertenties met betrekking tot de zoektermen die je zojuist hebt ingevuld. Bij Google staan deze advertenties zelfs boven de gewone zoekresultaten. Dat is het resultaat van SEA. Je selecteert welke zoektermen voor jou belangrijk zijn en waar je dus een advertentie zou willen plaatsen. Vervolgens betaal je voor iedere bezoeker die via die advertentie op jouw website terecht komt.

Wat zijn de voor- en nadelen van SEO en SEA?

Het grote voordeel van SEO is dat je op een natuurlijke manier zichtbaar bent in de zoekmachines. Doordat je hoog in de lijst staat ben je gemakkelijk vindbaar. Daarmee kun je een goede reputatie en relatie opbouwen met je doelgroep. Het nadeel is echter dat het veel tijd en inspanning kost om alle SEO-activitieten op een goede manier uit te voeren. En ondanks alle inspanningen is een hoge plek nooit gegarandeerd.

Het grote voordeel van SEA is dat je hebt betaald voor dat plekje bovenaan. Zo weet je zeker dat je het ook krijgt. Er kleeft ook een nadeel aan, deze bezoeker leggen vaak alleen een vluchtig bezoekje af. Daardoor zijn eze advertenties vooral handig als je iets verkoopt. Wanneer iemand namelijk op zoek is naar een product of transactie, en jij dit aanbiedt, is de interactie voor beide kanten geslaagd. Je bouwt er echter geen lange termijn relatie mee op en de kans is klein dat een bezoeker dankzij de advertentie bij je terugkomt. Uiteraard kun je bezoekers met een hele goede gebruikerservaring alsnog aan je binden. Maar dat heeft dan weer weinig met SEA te maken.

Beide methodes hebben dus hun voor- en nadelen. Kort gezegd kun je stellen dat SEO meer gericht is op de lange termijn en het opbouwen van een goede naam. SEA is meer gericht op de korte termijn en om snelle verkopen te bewerkstelligen.

Hoe werf jij je klanten?

Een keuze maken op basis van de voor- en nadelen van SEO en SEA is niet iets wat je eenmalig doet, het zijn terugkerende activiteiten. Het is daarom verstandig om je van tevoren af te vragen hoeveel tijd je hier in wil investeren. Vraag jezelf af: ‘Hoe werf ik mijn klanten?’ en ‘Welke rol speelt mijn website hierin?’. Jouw website kan bijvoorbeeld de plek zijn waar je jouw producten verkoopt. Dan is het handig om uitgebreid SEO en SEA in te zetten. Gebruik je jouw website als portfolio, of als verdieping na een gesprek? Dan hoef je enkel vindbaar te zijn op je (bedrijfs)naam, daar komt een stuk minder SEO of SEA aan te pas.

We denken met je mee

Het is een lastig vraagstuk om te bepalen hoeveel je in moet zetten op SEO en SEA. We delen onze ervaring hierin graag met jou en denken met je mee. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Dan kijken we samen met jou dieper naar de voor- en nadelen van SEO en SEA voor jouw organisatie.