Home » Blog » Interactieontwerp » Denk groot, maak het klein: micro-momenten en micro-animaties

Denk groot, maak het klein: micro-momenten en micro-animaties

Micromomenten zijn korte momenten waarop een gebruiker met veel aandacht naar een apparaat grijpt (vaak een telefoon) om ergens iets meer over te weten, iets te kopen, iets te doen of om ergens naar toe te gaan. Op deze momenten kun je gebruikers aan jouw website binden door te focussen op ‘aandacht’, ‘context’, ‘snelheid’ en ‘gemak’. Door micro-animaties toe te passen versterk je deze vier punten door de gebruiker feedback te geven en te begeleiden naar zijn doel.

Alles binnen handbereik

Het gebeurt jou vast ook vaak. Je bent onderweg, staat in de winkel, of bent in gesprek met een collega en wil iets weten. Je pakt je telefoon en in no time weet je waar je kunt lunchen, welke winkel de goedkoopste wasmachine verkoopt of wanneer je moet gaan fietsen om droog thuis te komen. 

Internet op onze telefoon is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. En dat is niet gek, want het is al vier jaar geleden dat we meer gebruik maken van internet op onze mobiele telefoon dan op onze laptop of desktop. 

Des te meer reden om jouw website mobile-friendly aan te bieden. We hopen dat je dit al doet, maar het is altijd goed om te blijven verbeteren. In dit artikel bespreken we twee aanvullende manieren waarop je dat kunt doen: door te focussen op micro-momenten en het toepassen van micro-animaties. Denk groot, maak het klein.

Wat zijn micromomenten?

In 2015 introduceerde Google de term ‘micromomenten’.  Zij omschreef dit als momenten waarop een gebruiker met veel aandacht naar een apparaat (vaak een telefoon) grijpt om één van de volgende doelen te bereiken:

  • Ik wil ergens meer over weten
  • Ik wil iets gaan doen
  • Ik wil iets gaan kopen
  • Ik wil ergens naar toe

De focus ligt hierbij op de eerste behoefte van de gebruiker. Hij wil zo snel mogelijk antwoord op zijn vraag. Op zulke momenten maakt hij vaak snel een beslissing, of krijgt hij in ieder geval een sterke voorkeur. 

Vandaag de dag zijn micromomenten nog steeds relevant, misschien zelfs wel relevanter dan ooit. Uit onderzoek van Google blijkt bijvoorbeeld dat bijna de helft van alle gebruikers verwacht dat een website laadt in 2 seconden of minder. Duurt het langer? Dan haken ze af. Dit zie je ook terug in het gebruik van ‘featured snippets’ bij Google. Wanneer je in Google een vraag typt krijg je in de ‘featured snippet’ (een los kader, bovenaan de pagina) het antwoord te zien. Hiermee speelt Google in op micromomenten. Gebruikers krijgen zo namelijk antwoord op hun vraag zonder dat ze door hoeven te klikken.

Hoe werkt dit in jouw voordeel? 

Wanneer je inspeelt op micromomenten, kun je ze in jouw voordeel laten werken. Het is daarbij belangrijk om de volgende 4 punten in gedachten te houden. 

  • Aandacht

In een micromoment heb je een hoge, maar korte piek in aandacht van je gebruiker. Vermijdt ellenlange teksten of onrustige vormgeving. Biedt je informatie duidelijk en snel aan. Zo kan je gebruiker binnen zijn aandachtspanne zijn doel bereiken.

  • Context

Het gebruik van een mobiele telefoon biedt veel contextuele informatie. Je weet bijvoorbeeld  hoe laat het is, waar de gebruiker is en wat voor apparaat hij gebruikt. Zorg dat je jouw customer journey hierop aanpast door bijvoorbeeld aan te geven of je op dit moment telefonisch bereikbaar bent. 

  • Snelheid

Als 3 seconden wachten al te lang is, dan weet je dat je snel moet zijn. Niet alleen het laden van jouw website maar ook de benodigde tijd om te navigeren en informatie te vinden bepalen de snelheid waarmee de gebruiker zijn doel kan behalen. Maak het menu bijvoorbeeld zo simpel mogelijk.

  • Gemak

Niets is zo frustrerend als een website die niet makkelijk te bedienen is via je telefoon. Te kleine knopjes, onduidelijke menu’s, horizontaal scrollen. Houdt altijd het gebruiksgemak van je gebruiker in gedachten. Probeer het zeker ook zelf uit. Je merkt snel genoeg hoe gebruikersvriendelijk jouw website is. 

Maak het sterker met micro-animaties

Houdt je al rekening met deze vier aandachtspunten? Mooi. Je kunt jouw website verder verbeteren door gebruik te maken van micro-animaties. Dit zijn kleine en korte animaties die veranderingen, handelingen en interacties op jouw website in beeld brengen. Micro-animaties geven focus, maken duidelijk waarom iets gebeurd en belonen gewenst gedrag van jouw gebruikers. We noemen een voorbeeld bij ieder aandachtspunt. 

  • Aandacht
    Met een kleine animatie kun je de aandacht van je gebruiker richten op de juiste plekken, zoals bijvoorbeeld een aanbieding of contactformulier.
  • Context
    Wanneer je automatisch de leveringsopties instelt naar het land waarin de gebruiker zich bevindt, is dit gemakkelijk weer te geven met een animatie. Het biedt je gebruiker comfort, duidelijkheid en helpt wanneer hij het anders in wil stellen.
  • Snelheid
    Een animatie waarmee je duidelijk maakt waar de gebruiker moet klikken om bijvoorbeeld een bestelling te plaatsen, scheelt een hoop ‘zoektijd’. 
  • Gemak
    Een animatie kan feedback geven. Dit helpt twijfels voorkomen zoals: ‘Had ik nou al wel of niet op die knop gedrukt?’.

En nu in de praktijk!

Een focus op micromomenten en het toepassen van micro-animaties is onmisbaar bij een gebruikersvriendelijke website of app. Hiernaast zie je twee manieren waarop wij dit hebben verwerkt. Ben je nieuwsgierig geworden naar de totstandkoming hiervan of wil je weten hoe we jouw website of app hiermee kunnen verbeteren? Neem vrijblijvend contact met ons op, we vertellen je graag hoe wij dit aanpakken.