Home » Blog » Label Vier » Samenwerken in een project: voor iedereen wat wils

Samenwerken in een project: voor iedereen wat wils

In ieder project betrekken we onze klanten en onze partners zo veel mogelijk. Dit doen we bijvoorbeeld door hen in dezelfde online project omgeving te plaatsen. We hebben ervaren dat iedere projectmanagement omgeving zijn voor- en nadelen heeft. Daarom hebben we het beste van twee werelden gecombineerd door een koppeling te schrijven voor twee verschillende project omgevingen. Op deze manier heeft iedereen in ons project een gebruikersvriendelijke ervaring tijdens de ontwikkeling.

Wanneer wij aan een website of app werken is het ons doel om de gebruiker een gebruikersvriendelijke ervaring te geven. Dit doen we door de website optimaal in te richten naar het doel dat de gebruiker voor ogen heeft. Natuurlijk zijn wij ondertussen zelf ook gebruikers. We werken immers met verschillende programma’s tijdens onze projecten. Eén van deze programma’s is Basecamp. Dit is een projectmanagement omgeving met discussie, chat en todo’s. Hiermee zorgen we ervoor dat iedereen – klanten en onze partners – op de hoogte is van de status van het project en kan iedereen gemakkelijk met elkaar communiceren. Basecamp biedt de structuur, het overzicht en draagt bij aan een open sfeer tijdens het project. Doordat we een bepaalde filosofie hebben over hoe iedereen samenwerkt wordt dit nog eens extra benadrukt. Je ziet bijvoorbeeld met wie je samenwerkt en weet dat mensen je berichten lezen.

 Basecamp voldoet niet altijd

In elk project is er echter een fase waarin Basecamp helaas niet helemaal voldoet. Dit is aan het einde van de ontwikkelings-fase waarin er flink wordt getest. Kleine en grote fouten, wensen en verbetersuggesties worden in een lijst gezet zodat de ontwikkelaars hier mee aan de slag kunnen. Uiteraard kunnen al deze punten in de Basecamp to-do lijsten geplaatst worden. Voor de testers – dit is vaak ook de klant – werkt deze aanpak prima. Voor de ontwikkelaars missen deze lijsten soms de broodnodige structuur.

Werken met Bitbucket

Eén van onze ontwikkelaars kwam daarom met het idee om gebruik te maken van een ander to-do programma, BitBucket. BitBucket is een online service waarin meerdere ontwikkelaars aan dezelfde code kunnen werken. Het is in principe eenzelfde soort to-do lijst als in Basecamp, maar dan meer gericht op ontwikkelaars. Zo kan je niet alleen aangeven wie er verantwoordelijk is voor een ‘issue’ maar ook of het een fout in de website is (een ‘bug’), of bijvoorbeeld een gewenste verbeterering (een ‘enhancement’). Het is daarnaast fijn dat je kunt aangeven hoe hoog de prioriteit is en dat er 7 statussen zijn waar je uit kunt kiezen, afgerond, in behandeling etc. Voor de ontwikkelaars is het ideaal dat BitBucket de issue verbindt aan de code van de app of website. Hierdoor kunnen zij precies zien waar een reparatie of aanpassing nodig is. Dit alles biedt de ontwikkelaar een structuur waarbij hij meer overzicht heeft over het project. Iets waar wij altijd naar streven.

Bitbucket voldoet ook niet altijd

Het grote nadeel van deze to-do-list in Bitbucket was echter dat het voor de testers met een wat minder technische achtergrond niet gebruiksvriendelijk was. Dit komt omdat BitBucket er van uit gaat dat het type gebruikers (persona) wat op de website komt een goede technische achtergrond heeft én duidelijk weet wat het doel en effect van issues zijn. Dit maakt Bitbucket een stuk ingewikkelder dan Basecamp. Zo is voor ‘een leek’ het verschil tussen een ‘bug’ en een ‘enchancement’ soms klein en kan het lastig zijn om het overzicht te houden tussen de 7 statussen. Als Label Vier concludeerden we al snel dat voor onze klanten BitBucket te onduidelijk was. Zij werkten hierdoor met minder plezier aan het project. Voor de ontwikkelaars was het gebruik BitBucket juist een stap vooruit. Zij werken met méér plezier aan het project.

Onze oplossing

Onze oplossing voor dit probleem? We kozen voor het beste van twee werelden en hebben deze twee stukken software aan elkaar gekoppeld. Dit hebben we gedaan door een stukje software te schrijven: de Label Vier bot. Deze bot zorgt ervoor dat een to-do op Basecamp automatisch een issue wordt in BitBucket. Wanneer de ontwikkelaar vervolgens reageert onder de issue in BitBucket, wordt er automatisch een comment geplaatst onder de de to-do op Basecamp. Op deze manier kunnen ontwikkelaar en klant aan hetzelfde probleem werken, via het stukje software wat hun voorkeur heeft.

Want uiteindelijk is ons doel om iedereen een zo gebruikersvriendelijk mogelijke ervaring te geven. Niet alleen de klant, maar ook onze partners! Ook benieuwd hoe we jouw app of website gebruikersvriendelijker kunnen maken? Kijk dan eens bij één van onze cases.