Home » Blog » Interactieontwerp » Gebruiksvriendelijker in vijf seconden

Gebruiksvriendelijker in vijf seconden

Bij Label Vier zetten we tijdens het interactieontwerp altijd de gebruiker centraal. Maar waarom eigenlijk? Wanneer de gebruiker van jouw website of app niet snapt hoe het werkt of verdwaalt, haakt hij af. Gebruiksvriendelijkheid is key. Een manier om dit te voorkomen is user testing. Hier zijn meerdere tests voor. Bij Label Vier hebben we recent met de five seconds test gewerkt. In dit artikel lees je waarom wij die aanraden.

Wat is user testing?

Met user testing test je de gebruiksvriendelijkheid van een website of app bij de doelgroep. Bij het uitvoeren van een user test moet je de juiste mindset hebben. De doelgroep wordt niet getest op zijn skills, maar de app op de gebruiksvriendelijkheid. User tests zijn nuttig wanneer je de gebruiksvriendelijkheid en gebruikservaring wil controleren of verhogen. Daarmee vergroot je de klanttevredenheid en verlaag je de kosten voor je bedrijf. Er zijn veel verschillende soorten user tests. Eén daarvan is de five seconds test.

Wat is de five seconds test?

“You never get a second chance to make a first impression.” De five seconds test is een user test waarbij een scherm vijf seconden wordt laten zien. Het zijn vijf seconden omdat dit lang genoeg is om de hoofdboodschap aan de doelgroep over te brengen. Tenminste, bij een goed design. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de gebruiker na 50 milliseconden (0.05 seconden) al een onbewuste eerste indruk heeft gekregen van een website.

Na deze vijf seconden moeten de respondenten bijbehorende vragen invullen. Vijf veelgebruikte vragen zijn:

  • Wat is het doel van deze website?
  • Welke elementen vielen op?
  • Wie denk je dat de doelgroep is?
  • Vond je het ontwerp betrouwbaar overkomen?
  • Wat was je eerste indruk van het ontwerp?

Het ligt aan het doel van de user test welke vragen je stelt aan de (potentiële) doelgroep. De five seconds test wordt gebruikt om erachter te komen wat de eerste indruk is volgens de doelgroep.

Onze ervaring met de five seconds test

Bij Label Vier hebben we de five seconds test uitgevoerd. Aan de hand van de leerzame resultaten gaan we de homepagina verbeteren. Daarover plaatsen we later nog een uitgebreide blog.

De five seconds test kan je fysiek afnemen, maar ook online. Het voordeel van een fysieke user test is dat je door kan vragen, het nadeel is dat het veel tijd kost en dat de respondenten minder direct zijn. Online werkt het een stuk makkelijker. Wij gebruiken voor de five seconds test de website usabilityhub.com. Wij zetten de test op. Usability Hub zorgt tegen betaling voor respondenten. 

Graag delen wij drie positieve dingen over Usability Hub die wij hebben ervaren. 

  1. Efficiëntie. Wij deden voor de homepagina van Label Vier een user test met vijftig respondenten. Binnen een uur hadden we alle resultaten binnen.
  2. Betrouwbaarheid. Er zaten een aantal antwoorden tussen die niet relevant waren. Deze konden wij verwijderen en hiervoor regelde Usability Hub kosteloos nieuwe respondenten.
  3. Doelgroep definiëren. De respondenten van de user test kan je zelf definiëren op basis van een aantal factoren. Je kan filteren op land, taal, geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, werkstatus, inkomen, technische skills en aantal uur per dag online. Dit vonden wij heel fijn omdat we hiermee de potentiële doelgroep van Label Vier konden bereiken.

Conclusie

De five seconds test voor onze homepagina is ontzettend goed bevallen. Wij zetten de resultaten om in ontwerpcriteria. Hierdoor sluit onze website straks nog beter aan bij de doelgroep. We houden ervan om onze kennis te delen. We zullen jullie meenemen in het proces van het herontwerpen van de homepagina van Label Vier.

Wil jij dat jouw website of app ook aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep? Laat het ons weten, dan testen en optimaliseren wij jouw website.