Home » Blog » Interactieontwerp » Interactieontwerp: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Interactieontwerp: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het product. Een belangrijk onderdeel hiervan is het achterhalen en centraal stellen van de behoeften van de gebruikers. Door bijvoorbeeld de klantreizen op papier te zetten brengen we in kaart hoe een klant jouw (toekomstige) website, app of mijn-omgeving gebruikt. Deze informatie verwerken we in wireframes die we vervolgens omzetten in een klikbaar prototype. Hiermee testen we samen of de ‘flow’ klopt. Interactieontwerp helpt je om allereerst de focus te leggen op de gebruikersinteractie, de functionaliteiten en de flow en pas later op een mooie grafische vormgeving.

 Ken je dat gevoel wanneer een website of app niet werkt zoals je had gehoopt? De informatie die je zoekt kun je niet vinden, of telkens wanneer je op ‘aanmelden’ klikt kom je erachter dat je op ‘inloggen’ had moeten klikken. 

Over het algemeen ben je als gebruiker pas tevreden met een product wanneer het gebruik ervan nuttig, bruikbaar en betekenisvol is. Het is hierbij belangrijk dat je het doel waarvoor je het product gebruikt zo snel mogelijk bereikt. Wanneer dit niet het geval is ga je waarschijnlijk meteen op zoek naar een nuttiger, bruikbaarder of betekenisvoller alternatief. 

Om te voorkomen dat gebruikers dit ervaren bij jouw eigen product heb je een sterk interactieontwerp nodig. Natuurlijk helpt een sterk interactieontwerp ook bij het verbeteren van bijvoorbeeld een bestaande website, app of mijn-omgeving. In dit artikel leggen we je uit wat interactieontwerp is, hoe wij ermee werken en waarom we dit zo belangrijk vinden.

Wat is interactieonderwerp? 

Er zijn veel manieren om interactieontwerp te definiëren. Dit artikel leent zich er niet voor om ze allemaal met elkaar te vergelijken. Wel noemen we graag de definitie die wij hanteren: 

 Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het (digitale) product, waarbij je begint met het maken van een schets.” 

Met ieder interactieontwerp dat wij maken streven we ernaar om de gebruiker in staat te stellen zijn of haar doelen op de meest eenvoudige en snelle manier te behalen. We leggen je graag uit hoe wij dit aanpakken.

Aan de slag!

Breng de gebruiker in kaart

We beginnen met het achterhalen van de gebruikers en hun behoeften. Deze inzichten kun je op veel verschillende manieren verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van persona’s, het uitwerken van een klantreis (customer journey) of het analyseren van bestaande data. Waar je ook voor kiest, het is belangrijk om alle informatie uit deze analyse gestructureerd te verwerken. Daarom hebben wij voor het uitwerken van de klantreizen onze eigen methodiek ontwikkelt. We passen dit toe in onze Brown Paper Sessies. Deze sessies stellen ons in staat om, samen met de opdrachtgever, in twee uur tijd alle belangrijke informatie op tafel te krijgen. 

Ontwerp de wireframes

Na deze Brown Paper Sessie gaan we aan de slag met een Proof of Concept (PoC). Dit bestaat uit 1 of 2 wireframes (letterlijk: draadmodellen) waarin we alle (nieuwe) kennis en inzichten verwerken. Waar het interactieontwerp het geheel omvat, bevat één wireframe slechts één schematische tekening van één onderdeel. Op basis van de het PoC maken we een complete set wireframes.

Test de flow met een klikbaar protoype

Met deze complete set wireframes hebben we in principe de volledige app of website uitgewerkt. Alle verschillende onderdelen komen hierin namelijk aan bod. Vervolgens zetten we de wireframes om naar een klikbaar prototype. Dit lijkt op een compleet werkende website of app, alleen dan zónder mooie opmaak. Hiermee beschikken we over een bespreekdocument waarbij het draait om de functionele representatie van het product en niet om de grafische weergave.  Samen met de opdrachtgever kijken we of de klantreizen klopen en of de ‘flow’ goed is. Natuurlijk is er ook veel ruimte voor het testen en het geven van feedback. In de praktijk wordt een klikbaar prototype ook regelmatig gebruikt om intern het toekomstige product te promoten, toe te lichten of er budget voor te verwerven. 

Interactieontwerp is onmisbaar

Wij zien interactieontwerp als de sleutel tot een effectief en gebruiksvriendelijk product. Waarom?
Dat zetten we graag voor je op een rijtje:

  • Interactieontwerp helpt de behoeften en doelen van de gebruiker in kaart te brengen en centraal te stellen. Hiermee waarborg je de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van het product.
  • Het gebruik van wireframes geeft richting en structuur. Je focust hiermee allereerst op de gebruikersinteractie, de functionaliteiten en de flow en pas later op een mooie grafische vormgeving.
  • Het is een betaalbare methode om te testen of de ideeën die je hebt kloppen en werken. Mogelijke problemen of onduidelijkheden kun je vroeg signaleren en aanpakken.
  • Wanneer het tijd is om het product grafisch vorm te geven, kun je je volledig richten op wat je mooi en aantrekkelijk vindt. Bonus: Dankzij de wireframes staat de locatie van de belangrijkste onderdelen al vast. Dat scheelt een flink aantal iteratieslagen! 

We vertellen je graag meer

We hopen dat je na het lezen van dit artikel een beeld hebt gekregen van interactieontwerp. Heb je vragen of ben je op zoek naar meer details? Neem gerust contact met ons op, we delen graag.