Home » Blog » Interactieontwerp » Met een goede Information Architecture klikken jouw bezoekers niet weg

Met een goede Information Architecture klikken jouw bezoekers niet weg

Information Architecture

In bibliotheken zijn boeken altijd logisch ingedeeld op auteur, titel of genre – en soms een combinatie. Thuis in de boekenkast kunnen ze ook zo gesorteerd staan, maar ook op kleur, dikte en lengte. Zo vind je de boeken later makkelijk terug. En waarom zou je dat voor content op je website anders doen? Stel dat je een bibliotheek binnenloopt, op zoek naar een specifiek boek. Wat zou je doen als alle boeken willekeurig in de schappen staan? Dan ga je naar een andere bibliotheek, waar je een boek wél makkelijk kan vinden. Dat doet een bezoeker van jouw website ook wanneer de gezochte informatie onvindbaar is. Het is daarom belangrijk dat jouw websitebezoeker informatie makkelijk kan vinden. Het is niet voor niets dat er een heel vakgebied binnen User Experience (UX) design aan is gewijd, namelijk Information Architecture (IA).

Information Architecture is structuur

User Experience design bestaat uit meerdere lagen. Bij Label Vier ontwerpen en ontwikkelen we gebruiksvriendelijke websites en apps aan de hand van het model van Jesse James Garrett. Deze bestaat uit vijf lagen, namelijk: strategy, scope, structure, skeleton en surface. Information Architecture is structure. Het is het structureren en organiseren van content op een website, zodat het logisch en daardoor gebruiksvriendelijk is ingedeeld. Met als gevolg een website die makkelijk te navigeren is. Hierdoor blijven gebruikers langer op je website hangen. Belangrijk dus!

De eerste stap naar een goede Information Architecture

Na het bepalen van de strategy en scope van het Garrett-model is het dus tijd voor strategy. De eerste stap hierin is het schrappen, groeperen en labelen van alle content op de website. De kracht van een goede Information Architecture is dat je niet doorhebt dat het er is.

Good design, when it’s done well, becomes invisible. It’s only when it’s done poorly that we notice it.

Jared Spool

Een manier om content te groeperen is de LATCH-methode van Richard Saul Wurman. Hij beweert dat content door middel van vijf manieren is in te delen: Locatie, Alphabet, Time, Category en Hierarchy.

Locatie

Een app die hier gebruik van maakt is Tripadvisor. Wanneer je op een restaurant zoekt kan je sorteren op dichtstbijzijnde locatie.

Alphabet

Denk aan het bibliotheekvoorbeeld aan het begin van dit blogbericht. Daar zijn boeken meestal geordend op alfabet, vaak op de achternaam van de auteur.

Time

Een duidelijk voorbeeld hiervan is een agenda. De afspraken die je toevoegt worden geordend op tijd. De eerstvolgende afspraak die je te zien krijgt is de afspraak die het eerst plaatsvindt. Ook e-mails zijn op tijd gestructureerd. De meest recente staat bovenaan.

Category

Bol.com maakt met name gebruik van organiseren op basis van categorieën. Denk aan boeken, speelgoed & hobby en mooi & gezond. Binnen de categorie boeken zijn er weer subcategorieën. Denk aan thrillers & spanning, fantasy & sci-fi en literatuur & romans.

Hierarchy

Dit betekent eigenlijk sorteren op prioriteit. Denk aan de website van Zalando. Wanneer je binnen de categorie jassen zoekt, kan je sorteren op meest verkocht of prijs van hoog naar laag en vice versa.

Deze vijf manieren lopen vaak in elkaar over. Neem als voorbeeld Netflix. Op de homepagina zijn films op meerdere manieren ingedeeld, zoals Populair op Netflix (hierarchy) of Meeslepende misdaadseries (categorie). Het is de kunst om de content op de meest logische manier in te delen. Netflix zou films bijvoorbeeld ook kunnen indelen op tijd of alfabet, maar de kans is groter dat bezoekers per filmgenre of populaire series zoeken.

Sitemap

Na het groeperen en labelen van de content is het tijd om dit in een overzicht te verwerken. Hoe komt de content terug op de website en hoe navigeert de gebruiker hiertussen? Daarvoor maak je een sitemap. In een sitemap staan een aantal elementen, zoals: hoofdpagina’s, subpagina’s en lijnen. Bij een nieuwswebsite zijn de hoofdpagina’s: de homepagina, Nieuws, Sport en Uitzendingen. De subpagina’s die daarbij horen zijn een nieuwsbericht en een live uitzending. Bij webshops is een sitemap vaak complex, omdat je veel verschillende soorten pagina’s hebt. Van productpagina’s tot winkelwagentje en van inloggen tot categoriepagina’s. Bij websites zoals Label Vier is de sitemap minder complex. Lees ons artikel over sitemaps, content en menu’s voor meer informatie.

Userflow

Een tweede manier om structuur duidelijk vast te leggen is door middel van userflows. Hierbij benoem je alle stappen van beginpunt tot einddoel in een overzichtelijk schema. De focus ligt erop of de stappen logisch, duidelijk en kort genoeg zijn.

Skeleton en surface

Met de sitemap en user flows is de stap structure uit het Garrett-model voltooid. Daarna volgen de skeleton, het interactieontwerp, en de surface, het visueel ontwerp.

Wil jij weten hoe wij de Information Architecture op jouw website kunnen optimaliseren? Neem vrijblijvend contact op, en wellicht maken wij jouw website of app gebruiksvriendelijker.