Blogberichten van Karlijn van de Bor

Pop-ups metafoor confetti

Pop-ups: irritant of goed getimed? Zo maak je ze aantrekkelijk

Misschien herken je het wel: je zit lekker te scrollen op een website en dan komt er opeens een pop-up tevoorschijn op je scherm. Pop-ups kunnen irritant zijn voor de gebruiker, maar vanuit marketingp...

Lees meer
Waarom een persona nodig is

Creëer een persona: zo begrijp en bereik je jouw doelgroep

Een persona is een fictief persoon die je doelgroep representeert. Die heb je nodig om een beter beeld te krijgen van je doelgroep. Dit fictieve personage is niet zomaar verzonnen. Het is gebasee...

Lees meer
Foto van een inktpot voor het artikel over online teksten

Zo schrijf je goede online teksten (en dat is anders dan op papier) 

Merk je dat je online teksten niet volledig worden gelezen? Niet vreemd. Het is namelijk lastig om de aandacht van de online lezer vast te houden. We zetten een aantal schrijftips op een rij zodat je ...

Lees meer
Emoties

Zo zet je emoties in bij web- en appdesign

Emoties, elk moment van de dag hebben we ermee te maken. Ook op je website en in je app kan je inspelen op de emoties die je gebruiker ervaart. Hoe je dat kan doen vertellen we zo. Maar eerst leggen w...

Lees meer
UX writer

Daarom heb je een tekstschrijver én UX schrijver nodig

Bij het maken van een nieuwe website komt veel kijken. Van mooie kleuren en lettertypes tot een winkelmandje waar je soepel doorheen beweegt. En van afbeeldingen die emotie oproepen tot overtuigende e...

Lees meer
UX en UI design

Zo maken UX en UI design je website of app gebruiksvriendelijk

Stel je wil een nieuwe website, webshop of app. Vol spanning wacht je op de mooie, nieuwe ontwerpen. Je checkt je mail en ziet een bericht van de UX designer: het eerste ontwerp staat klaar! Vol entho...

Lees meer
B.J. Fogg-model

Gedrag beïnvloeden met het B.J. Fogg-model

Waarom schrijf je je voor de ene nieuwsbrief wel in en voor de ander niet? Waarom haak je bij de ene webshop af terwijl je bij de ander een bestelling plaatst? Hoe kan je bepaald gedrag realiseren bij...

Lees meer
Kijkpatronen

5 manieren om kijkpatronen te beïnvloeden

Een kijkpatroon is de manier waarop je naar een website kijkt. Wat scan je als eerst? Waar focust je aandacht daarna op? Volgens Nielsen Norman Group scant 79% van de gebruikers een webpagina. Zij lez...

Lees meer