Lees alles over Interactieontwerp

Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het product. Een belangrijk onderdeel hiervan is het achterhalen en centraal stellen van de behoeften van de gebruikers. Door bijvoorbeeld de klantreizen op papier te zetten brengen we in kaart hoe een klant jouw (toekomstige) website, app of mijn-omgeving gebruikt. Deze informatie verwerken we in wireframes die we vervolgens omzetten in een klikbaar prototype. Hiermee testen we samen of de ‘flow’ klopt. Interactieontwerp helpt je om allereerst de focus te leggen op de gebruikersinteractie. Maar ook de functionaliteiten en de flow en pas later op een mooie grafische vormgeving.

Ken je dat gevoel wanneer een website of app niet werkt zoals je had gehoopt? De informatie die je zoekt kun je niet vinden, of telkens wanneer je op ‘aanmelden’ klikt kom je erachter dat je op ‘inloggen’ had moeten klikken.

Over het algemeen ben je als gebruiker pas tevreden met een product wanneer het gebruik ervan nuttig, bruikbaar en betekenisvol is. Het is hierbij belangrijk dat je het doel waarvoor je het product gebruikt zo snel mogelijk bereikt. Wanneer dit niet het geval is ga je waarschijnlijk meteen op zoek naar een nuttiger, bruikbaarder of betekenisvoller alternatief.

Sterk interactieontwerp

Om te voorkomen dat gebruikers dit ervaren bij jouw eigen product heb je een sterk interactieontwerp nodig. Natuurlijk helpt dit ook bij het verbeteren van iets dat al bestaat. Er zijn veel manieren om interactieontwerp te definiëren. We noemen graag de definitie die wij hanteren: 

 Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het (digitale) product, waarbij je begint met het maken van een schets.” 

Met ieder interactieontwerp dat wij maken streven we ernaar om de gebruiker in staat te stellen zijn of haar doelen op de meest eenvoudige en snelle manier te behalen.

Hoe kom ik in de online Brown Paper Sessie?

Voor deze online Brown Paper Sessie maken we gebruik van de software van Miro. We kunnen hier online brainstormen! In onderstaande stappen leggen we uit hoe je in de brainstorm omgeving, het zogenoemde ‘board’, komt. Ook laten we zien hoe je je camera en microfoon aan kunt zetten.

bekijk pagina

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

In het artikel over dark pattern design, schreven we hoe je mensen niet moet beïnvloeden. Als alternatief noemden we de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. In dit artikel leggen we je uit wat deze principes zijn, waarom ze werken en waarom dit een goed alternatief is. Het ontstaan: de wetenschap van het overtuigen Als psycholoog was dr.

lees verder 4 minuten

Dark pattern design: verleiden of misleiden?

Bij dark pattern design wordt er gebruik gemaakt van een misleidend ontwerp om bepaald gedrag af te dwingen. Op de korte termijn kan dit voordelen of inkomsten bieden. Het geeft gebruikers echter het gevoel dat ze bedrogen of onjuist behandeld zijn. Ze zullen daardoor niet snel terugkomen. Daarom is het belangrijk om de grens te

lees verder 5 minuten

Waarom is het belangrijk een prototype van je app of website te maken?

Bij Label Vier wordt op dit moment hard gewerkt aan een app voor Wageningen University & Research. Ook in dit project hebben we gekozen om vóór de ontwikkeling een gedetailleerd klikbaar prototype te maken. Waarom? Een klikbaar prototype is de ‘blauwdruk’ van je website of app. Een platte weergave waarin je basale dingen zoals de

lees verder 3 minuten

Thumbs up voor een duimvriendelijke navigatie

De afgelopen jaren is de telefoon gegroeid, van een gemiddelde beeldschermdiagonaal van 4,1 inch in 2013, naar 5,6 inch of groter in 2018. Waar je vroeger met je duim gemakkelijk alle hoeken van het scherm kon raken, is dat nu allang niet meer mogelijk. Dit vraagt om een duimvriendelijke navigatie met de belangrijkste knoppen altijd

lees verder 4 minuten

De vijf lagen van UX design van Jesse James Garrett

Met de 5 lagen van UX design, ontwikkelt door Jesse James Garrett, ontwerp je in 5 stappen (van strategie naar vormgeving) hoe de gebruiker jouw product zal gaan gebruiken. Dit biedt structuur aan het ontwikkelteam, helpt je in het beperken van (onverwachte) kosten en zorgt dat jouw doel met de website en de wensen van

lees verder 4 minuten

Interactieontwerp: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het product. Een belangrijk onderdeel hiervan is het achterhalen en centraal stellen van de behoeften van de gebruikers. Door bijvoorbeeld de klantreizen op papier te zetten brengen we in kaart hoe een klant jouw (toekomstige) website, app of mijn-omgeving gebruikt. Deze informatie verwerken we

lees verder 4 minuten

Denk groot, maak het klein: micro-momenten en micro-animaties

Micromomenten zijn korte momenten waarop een gebruiker met veel aandacht naar een apparaat grijpt (vaak een telefoon) om ergens iets meer over te weten, iets te kopen, iets te doen of om ergens naar toe te gaan. Op deze momenten kun je gebruikers aan jouw website binden door te focussen op ‘aandacht’, ‘context’, ‘snelheid’ en

lees verder 4 minuten