Lees alles over Interactieontwerp

Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het product. Een belangrijk onderdeel hiervan is het achterhalen en centraal stellen van de behoeften van de gebruikers. Door bijvoorbeeld de klantreizen op papier te zetten brengen we in kaart hoe een klant jouw (toekomstige) website, app of mijn-omgeving gebruikt. Deze informatie verwerken we in wireframes die we vervolgens omzetten in een klikbaar prototype. Hiermee testen we samen of de ‘flow’ klopt. Interactieontwerp helpt je om allereerst de focus te leggen op de gebruikersinteractie. Maar ook de functionaliteiten en de flow en pas later op een mooie grafische vormgeving.

Ken je dat gevoel wanneer een website of app niet werkt zoals je had gehoopt? De informatie die je zoekt kun je niet vinden, of telkens wanneer je op ‘aanmelden’ klikt kom je erachter dat je op ‘inloggen’ had moeten klikken.

Over het algemeen ben je als gebruiker pas tevreden met een product wanneer het gebruik ervan nuttig, bruikbaar en betekenisvol is. Het is hierbij belangrijk dat je het doel waarvoor je het product gebruikt zo snel mogelijk bereikt. Wanneer dit niet het geval is ga je waarschijnlijk meteen op zoek naar een nuttiger, bruikbaarder of betekenisvoller alternatief.

Sterk interactieontwerp

Om te voorkomen dat gebruikers dit ervaren bij jouw eigen product heb je een sterk interactieontwerp nodig. Natuurlijk helpt dit ook bij het verbeteren van iets dat al bestaat. Er zijn veel manieren om interactieontwerp te definiëren. We noemen graag de definitie die wij hanteren: 

 Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het (digitale) product, waarbij je begint met het maken van een schets.” 

Met ieder interactieontwerp dat wij maken streven we ernaar om de gebruiker in staat te stellen zijn of haar doelen op de meest eenvoudige en snelle manier te behalen.

Hoe belangrijk is het aantal kliks voor de gebruikersbeleving?

Als je online op zoek gaat naar informatie, een dienst of product, wil je zo snel mogelijk vinden wat je zoekt. Er zijn echter verschillende factoren van invloed op de vraag of je slaagt en hoe snel je hierin slaagt. Een onderdeel daarvan is het aantal kliks. In dit artikel gaan we daar dieper op

lees verder 6 minuten

WCAG 2.1: webdesign zonder beperkingen

Het vakgebied User Experience design focust zich op het creëren van een positieve gebruikerservaring op websites en apps. Om dit te waarborgen voor iedereen is het belangrijk rekening te houden met de WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines, versie 2.1) richtlijnen. In deze richtlijnen staat onder andere aangegeven aan welke voorwaarden webdesign moet voldoen om

lees verder 4 minuten

Met een goede Information Architecture klikken jouw bezoekers niet weg

Information Architecture In bibliotheken zijn boeken altijd logisch ingedeeld op auteur, titel of genre – en soms een combinatie. Thuis in de boekenkast kunnen ze ook zo gesorteerd staan, maar ook op kleur, dikte en lengte. Zo vind je de boeken later makkelijk terug. En waarom zou je dat voor content op je website anders

lees verder 3 minuten

Sitemap, menu en content: ken jij het verschil?

Wat is een goede website? Iedereen heeft eigenlijk wel hetzelfde beeld van wat een goede website is. De informatie staat op een logische plek. Je kan er gemakkelijk en snel navigeren. De inhoud is waardevol en van hoge kwaliteit. En het oog wil natuurlijk ook wat. Deze onderdelen zijn niet alleen van belang tijdens het

lees verder 6 minuten

Gebruiksvriendelijker in vijf seconden

Bij Label Vier zetten we tijdens het interactieontwerp altijd de gebruiker centraal. Maar waarom eigenlijk? Wanneer de gebruiker van jouw website of app niet snapt hoe het werkt of verdwaalt, haakt hij af. Gebruiksvriendelijkheid is key. Een manier om dit te voorkomen is user testing. Hier zijn meerdere tests voor. Bij Label Vier hebben we

lees verder 3 minuten

Verhoog je gebruiksvriendelijkheid met iconen en labels

Gebruiksvriendelijkheid op een website is ontzettend belangrijk. User Experience (UX) design is hierbij de sleutel tot succes. In dit artikel licht Label Vier een van de vele onderdelen van UX design uit: iconen en labels. Een icoon is een representatief symbool, zoals een huisje voor ‘home’ en een duimpje voor ‘like’. Labels zijn stukjes tekst

lees verder 4 minuten

Hoe kom ik in de online Brown Paper Sessie?

Voor deze online Brown Paper Sessie maken we gebruik van de software van Miro. We kunnen hier online brainstormen! In onderstaande stappen leggen we uit hoe je in de brainstorm omgeving, het zogenoemde ‘board’, komt. Ook laten we zien hoe je je camera en microfoon aan kunt zetten.

bekijk pagina

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

In het artikel over dark pattern design, schreven we hoe je mensen niet moet beïnvloeden. Als alternatief noemden we de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. In dit artikel leggen we je uit wat deze principes zijn, waarom ze werken en waarom dit een goed alternatief is. Het ontstaan: de wetenschap van het overtuigen Als psycholoog was dr.

lees verder 4 minuten