Lees alles over Interactieontwerp

Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het product. Een belangrijk onderdeel hiervan is het achterhalen en centraal stellen van de behoeften van de gebruikers. Door bijvoorbeeld de klantreizen op papier te zetten brengen we in kaart hoe een klant jouw (toekomstige) website, app of mijn-omgeving gebruikt. Deze informatie verwerken we in wireframes die we vervolgens omzetten in een klikbaar prototype. Hiermee testen we samen of de ‘flow’ klopt. Interactieontwerp helpt je om allereerst de focus te leggen op de gebruikersinteractie. Maar ook de functionaliteiten en de flow en pas later op een mooie grafische vormgeving.

Ken je dat gevoel wanneer een website of app niet werkt zoals je had gehoopt? De informatie die je zoekt kun je niet vinden, of telkens wanneer je op ‘aanmelden’ klikt kom je erachter dat je op ‘inloggen’ had moeten klikken.

Over het algemeen ben je als gebruiker pas tevreden met een product wanneer het gebruik ervan nuttig, bruikbaar en betekenisvol is. Het is hierbij belangrijk dat je het doel waarvoor je het product gebruikt zo snel mogelijk bereikt. Wanneer dit niet het geval is ga je waarschijnlijk meteen op zoek naar een nuttiger, bruikbaarder of betekenisvoller alternatief.

Sterk interactieontwerp

Om te voorkomen dat gebruikers dit ervaren bij jouw eigen product heb je een sterk interactieontwerp nodig. Natuurlijk helpt dit ook bij het verbeteren van iets dat al bestaat. Er zijn veel manieren om interactieontwerp te definiëren. We noemen graag de definitie die wij hanteren: 

 Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het (digitale) product, waarbij je begint met het maken van een schets.” 

Met ieder interactieontwerp dat wij maken streven we ernaar om de gebruiker in staat te stellen zijn of haar doelen op de meest eenvoudige en snelle manier te behalen.

Interactieontwerp: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Interactieontwerp is het vormgeven van de wisselwerking tussen de gebruiker en het product. Een belangrijk onderdeel hiervan is het achterhalen en centraal stellen van de behoeften van de gebruikers. Door bijvoorbeeld de klantreizen op papier te zetten brengen we in kaart hoe een klant jouw (toekomstige) website, app of mijn-omgeving gebruikt. Deze informatie verwerken we

lees verder 4 minuten

Denk groot, maak het klein: micro-momenten en micro-animaties

Micromomenten zijn korte momenten waarop een gebruiker met veel aandacht naar een apparaat grijpt (vaak een telefoon) om ergens iets meer over te weten, iets te kopen, iets te doen of om ergens naar toe te gaan. Op deze momenten kun je gebruikers aan jouw website binden door te focussen op ‘aandacht’, ‘context’, ‘snelheid’ en

lees verder 4 minuten

Ontwerpprincipes in de praktijk: de Gestalt-principes

Samenvatting Ons brein heeft de neiging om alles wat we zien te organiseren in groepen of samenhangende vormen. De nabijheid van de vormen en de gelijkenis ertussen hebben daar onder andere een grote invloed op. De Gestalt principes definiëren deze verschillende invloeden. Wanneer je deze principes toepast, zorg je ervoor dat je aansluit bij de

lees verder 5 minuten