Lees alles over Klantreis

Een klantreis, ook wel ‘customer journey’ in het Engels, is het proces dat gebruikers en (potentiële) klanten doorlopen vanaf het eerste contact met je merk tot aan het gebruik. Het is daarmee een weergave van alle interactie van een klant met jouw organisatie.

Bij het uitwerken van een klantreis besteed je niet alleen aandacht aan de interactie, maar ook aan de bijbehorende verwachtingen, emoties en ervaringen van de gebruiker. De ervaring van de klant met de ene uiting beïnvloedt de beleving of de verwachting van de volgende uiting. Hierdoor kan dit voor iedere persoon anders zijn.

Contactmomenten en beslismomenten

Twee belangrijke onderdelen van de klantreis zijn de contactmomenten en de beslismomenten. Tijdens de contactmomenten komt de gebruiker in contact met de verschillende uitingen van jouw organisatie. De beslismomenten zijn belangrijk omdat ze je de mogelijkheid bieden om de keuze van de gebruiker naar ‘ja’ of ‘nee’ te sturen. Door dit uit te werken krijg je inzicht in hoe je het klantproces het beste in kunt richten of op welke manier je dit kunt verbeteren.

Verplaats je in de klant

Om tevreden klanten te krijgen en te behouden, is het belangrijk dat je ze centraal stelt in al je processen. Tijdens de klantreis verplaats je je in de klant. Zo ontdek je of je de klant wel écht vooropstelt, of dat dit alleen maar theorie is. Zoals hierboven al kort aangestipt: Een klantreis kan voor iedere klant anders zijn. Daarom is het belangrijk om vanuit verschillende perspectieven naar de klantprocessen te kijken. Je kunt hiervoor verschillende persona’s omschrijven die van je product, dienst of service gebruik maken. Voor iedere persona werk je de klantreis verder uit. 

Wil je een ijzersterke zoekfunctie op jouw website? Met elastic search verbeter je de gebruikerservaring, snelheid en zoekconversie

Samenvatting: Een ijzersterke zoekfunctie is steeds belangrijker. De gemiddelde website bezoeker wil in enkele seconden vinden wat hij zoekt. Daarbij verwacht hij de kwaliteit van een goede zoekmachine, zoals Google. Hij wil geen problemen ervaren door spelfouten, ontvangt graag zoeksuggesties en wil snel de zoekresultaten zien. Met behulp van elastic search kun je een on-site

lees verder 4 minuten

‘We zijn toe aan iets anders’ en andere slechte redenen om te vernieuwen

Het is bijna altijd een goed idee om je website of app te vernieuwen. Zowel jouw doelgroep als online ontwikkelingen staan nooit stil. Ik zie in de praktijk dat website optimalisatie vaak op basis van onderbuikgevoel wordt gedaan. Dat kan anders! Bijvoorbeeld met een gebruikersonderzoek. “Deze informatie is slecht vindbaar, kan er misschien een link

lees verder 2 minuten

Waarom is het belangrijk een prototype van je app of website te maken?

Bij Label Vier wordt op dit moment hard gewerkt aan een app voor Wageningen University & Research. Ook in dit project hebben we gekozen om vóór de ontwikkeling een gedetailleerd klikbaar prototype te maken. Waarom? Een klikbaar prototype is de ‘blauwdruk’ van je website of app. Een platte weergave waarin je basale dingen zoals de

lees verder 3 minuten

Persona’s ontwikkelen met MBTI en Big Five

Om je product of dienst goed aan te sluiten op de gebruiker moet je weten wie je gebruiker is. Zodra je dat weet, kijk je of de door jou ontwikkelde customer journey bijdraagt aan de gebruikerservaring. Een betere ervaring resulteert op zijn beurt in meer gebruik en omzet. Het uitwerken van goede persona’s geeft een duidelijke

lees verder 4 minuten

De klant centraal met ‘See Think Do Care’

Een customer journey, ook wel ‘klantreis’ in het Nederlands, is een weergave van alle interactie van een klant met een organisatie. Het See Think Do Care Model helpt bij het in kaart brengen van de verschillende doelgroepen en bijbehorende behoeften op ieder contact- en beslismoment. De klant staat centraal en de contact- en beslismomenten krijgen

lees verder 3 minuten