Persona’s vertellen jouw menselijke verhalen vanuit gedrag, situaties en interacties tijdens de route die ze afleggen om hun doelen te bereiken op jouw website of app. Het zijn dus modellen van jouw (potentiële) klanten of gebruikers. Aan de hand van onderzoek onder je gebruikers kun je een aantal typerende gebruikers definiëren. Wij helpen je hier graag bij!

Beschrijving van een persoon

Vanzelfsprekend bestaan deze gebruikers niet echt maar je moet ze wel als zodanig zien. Op deze manier krijgt je persona letterlijk een gezicht. Wanneer je aan de slag gaat om je klantreis te ontwerpen of verbeteren kun je jezelf continu afvragen wat je verschillende persona’s hiervan vinden. Een persona bestaat uit hele concrete zaken. Denk hierbij aan persoonlijke kenmerken, demografische kenmerken maar ook de problemen en uitdagingen waar een persona mee te maken heeft. Een persona helpt je om te reflecteren op de keuze die je als organisatie maakt. Vanuit ons perspectief een belangrijk instrument om de connectie met je klant of gebruiker te maken.

Aan de slag!

Voor het uitwerken van persona’s hebben we onze eigen methodiek ontwikkeld. We passen dit toe in onze Brown Paper Sessies. Deze sessies stellen ons in staat om, samen met de opdrachtgever, in twee uur tijd alle belangrijke informatie op tafel te krijgen. Daarnaast weten we zeker dat we alle verwachtingen goed op elkaar afgestemd hebben, en dat we geen enkele gebruiker zijn vergeten. Dit voorkomt veel aanpassingen in het interactieontwerp en andere verrassingen tijdens de ontwikkeling van de website of app.

MBTI persona

Ons artikel over persona’s voor jou

Persona’s ontwikkelen met MBTI en Big Five

Om je product of dienst goed aan te sluiten op de gebruiker moet je weten wie je gebruiker is. Zodra je dat weet, kijk je of de door jou ontwikkelde customer journey bijdraagt aan de gebruikerservaring. Een betere ervaring resulteert op zijn beurt in meer gebruik en omzet. Het uitwerken van goede persona’s geeft een duidelijke […]

lees verder