Home » Blog » Interactieontwerp » Sitemap, menu en content: ken jij het verschil?

Sitemap, menu en content: ken jij het verschil?

Wat is een goede website?

Iedereen heeft eigenlijk wel hetzelfde beeld van wat een goede website is. De informatie staat op een logische plek. Je kan er gemakkelijk en snel navigeren. De inhoud is waardevol en van hoge kwaliteit. En het oog wil natuurlijk ook wat. Deze onderdelen zijn niet alleen van belang tijdens het ontwerpen en bouwen van een website, maar ook tijdens het gebruik ervan. Maar, als we het hebben over de termen, sitemap, menu en content, weet jij dan wat waar bij hoort?

Als je je website optimaal wil ontwerpen en gebruiken is het handig om je hier wat verder in te verdiepen. We leggen je in dit artikel uit wat de verschillen zijn en waarom elk onderdeel belangrijk is.

De sitemap

Een sitemap is een een gestructureerde omschrijving van alle pagina’s van jouw website. Deze omschrijving bevat de inhoud van elke pagina met het bijbehorende doel en functionaliteit. Hierbij is niet alleen de hiërarchie tussen de pagina’s omschreven, maar ook de structuur en hiërarchie binnen de pagina’s. Deze sitemap staat in een .xml bestand.

Een goede sitemap bepaalt uiteindelijk of een gebruiker de informatie kan vinden die hij zoekt. Juist wanneer hij iets zoekt waarvoor hij meerdere pagina’s door moet klikken om het uiteindelijk te vinden. Die logische structuur krijg je niet zomaar. Dit vraagt aardig wat denkwerk. Doordat je in de sitemap de doelen, functionaliteit en (interne) hiërarchie noteert verplicht je jezelf om hier goed over na te denken

Dit structureren van informatie is erg belangrijk en heeft niet voor niets een heel eigen vakgebied binnen de User Experience. We noemen dat Information Architecture. Wil je hier meer over weten? Lees dan ons artikel over Information Architecture.

Voor de bezoeker en voor Google

Een sitemap helpt niet alleen je bezoekers sneller te vinden wat zij zoeken, het is ook goed voor je zoekresultaten van Google. In je sitemap neem je namelijk alle pagina’s en belangrijke media-items op die in de zoekresultaten van Google terug moeten komen Het is daarmee een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Wil je meer weten over SEO? Lees dan onze artikelen hierover: ‘SEO Advies: beter vindbaar in 4 stappen’ , ‘De voor- en nadelen van SEO en SEA’ of ‘Hoe kun je jouw zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google vergroten’?

Het menu

Dit lijkt een inkoppertje. Een menu is een lijst met links waarmee je de gebruiker helpt om door jouw website te navigeren.

  • Het hoofdmenu
    Bij de meeste website staat het hoofdmenu aan de bovenkant van de desktopversie van de website. Bij de mobiele website staat het menu verstopt achter een icoon of aan de onderkant van de website. Zie hierover ook ons artikel ‘Thumbs up voor een duimvriendelijke navigatie’. Dit betekent echter niet dat je het hoofdmenu per se moet inrichten met de hoofdpagina’s van de website. Je mag erin zetten wat je wil. Je kunt natuurlijk kiezen voor de hoofdpagina’s, maar soms kan externe content, speciale aanbiedingen of de pagina waarop je de meeste hits krijgt een veel betere keuze zijn.
  • Het service menu
    Naast het hoofdmenu kun je ook nog een ‘service menu’ hebben. Deze onderdelen vind je over het algemeen vlakbij het hoofdmenu, en bevat bijvoorbeeld de login, registreer-optie, taal en de zoekfunctie.
  • Het footer menu
    Tot slot heeft bijna elke website ook een ‘footer menu’. Dit menu vind je onderaan de website en bevat vaak zowel het hoofdmenu als extra onderdelen zoals een HTML sitemap of de privacy voorwaarden.

Wat je ook kiest, het menu bied je de kans om jouw gebruikers bewust te maken van de structuur van jouw website (de sitemap). Het is daarom erg belangrijk om hier goed over na te denken en niet zomaar iets erin te zetten.

Zonder navigatie geen bezoekers

Deze verschillende menu’s omvatten alle vormen van navigatie die jouw gebruikers tot hun beschikking hebben om zich binnen jouw website te verplaatsen. Je kunt een prachtige sitemap hebben, met een logische structuur. Maar zonder goede navigatie kun jouw bezoekers simpelweg niet op die handige pagina’s komen.

De content

Een website bestaat dankzij de (goede) content die het biedt. Met een mooie sitemap en duidelijke navigatie ben je een heel eind. Maar als de inhoud niet klopt… dan heb je alsnog geen tevreden bezoekers. Een goede website wordt dus zo ontworpen dat de content georganiseerd is op een manier waarbij de gebruiker tevreden is. Deze categorisatie van de content betekent dat je alle informatie overzichtelijk opdeelt in logische groepen. Voor elke groep bepaal je een positie op basis van hoe belangrijk je deze inhoud vindt.

Nieuwe content = (nieuwe) bezoekers?

Met goede up-to-date content maak je een bezoeker blij en komt hij later nog eens terug. Of tenminste, dat is eigenlijk alleen van toepassing als je jouw content blijft ontwikkelen. Als er niks nieuws te vinden is, is je gebruiker minder snel geneigd om nog eens langs te komen of contact met je op te nemen. Daarbij is het belangrijk dat alle content aansluit op de doelstellingen van jouw website. Kwaliteit gaat hierbij echt boven kwantiteit.

‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’

Ken je die uitspraak? Dit geldt in zekere zin ook een beetje voor een website met een goede gebruikerservaring. Natuurlijk mag je niks stelen van een ander, maar je laten inspireren kan zeker geen kwaad. Nu je weet wat de verschillen zijn tussen een sitemap, menu en content kun je met andere ogen kijken naar de websites die jij mooi en fijn vindt. Hoe hebben zij hun sitemap, menu of content ingericht? En zou dat aansluiten bij jouw doel(groep)?

Een voorbeeld is de website van Apple. Hier ontbreekt de webshop volledig in het menu.

Een praktijkvoorbeeld

Wij hebben ook zelf kritisch naar onze website en sitemap gekeken. Tijdens dit proces kwamen we erachter dat de belangrijkste pagina’s op dit moment niet op een centraal punt te vinden zijn. Denk aan informatie over de diensten van Label Vier, zoals ontwikkeling, interactieontwerp en strategie.

In de huidige structuur kan een gebruiker alleen op deze pagina’s komen als hij verschillende andere pagina’s door klikt. Dat is niet goed, want de route naar het einddoel moet zo logisch en kort mogelijk zijn. Daarom kiezen we er in de nieuwe sitemap voor om de pagina’s die wij het belangrijkste vinden in het hoofdmenu te verwerken. Dit menu komt op elke pagina prominent in beeld.

Zoals je in dit voorbeeld kunt zien, gaat het niet om de vraag of alle belangrijke informatie op de website staat. Dit is vaak wel het geval. Het gaat er juist om of deze informatie snel en gemakkelijk te vinden is. En of het misschien nog gemakkelijker kan! Door een verandering in de sitemap en aanpassingen in het menu is ons dat gelukt. Het resultaat kun je binnenkort zien.

Advies nodig?

Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel het met ons eens dat het inrichten van een sitemap, navigatie of content een belangrijke taak is. De uitleg in dit artikel biedt je een goede basis om na te denken over je eigen website. Toch is niet alles theoretisch te verklaren, soms is praktijkervaring (of een frisse blik!) net wat je mist. Geef ons dan een seintje, wij delen onze kennis en ervaring graag. We kijken met je mee en geven je advies om je website nog sterker te maken.