Home » Blog » Klantreis » ‘We zijn toe aan iets anders’ en andere slechte redenen om te vernieuwen

‘We zijn toe aan iets anders’ en andere slechte redenen om te vernieuwen

Het is bijna altijd een goed idee om je website of app te vernieuwen. Zowel jouw doelgroep als online ontwikkelingen staan nooit stil. Ik zie in de praktijk dat website optimalisatie vaak op basis van onderbuikgevoel wordt gedaan. Dat kan anders! Bijvoorbeeld met een gebruikersonderzoek.

“Deze informatie is slecht vindbaar, kan er misschien een link op de homepagina komen?” of “Ik ben dat blauw echt een beetje zat, kunnen we niet eens iets met meer kleur doen?”

In dit soort opmerkingen zit vaak een kern van waarheid. Maar hoe komt het dat je informatie niet goed vindbaar is? En waar zit het ‘m in dat de uitstraling van je app beter kan? Er is maar één iemand die goed antwoord op deze vragen kan geven: de gebruiker van jouw website of app zelf. 

Gebruikersonderzoek op locatie onder begeleiding van een UX-designer

Zicht krijgen op de gebruiksvriendelijkheid van je app of website

Door zicht te krijgen op de gebruikerservaring (of: User Experience) van je klanten weet je precies wat je moet verbeteren om tot een optimale klantreis te komen. Je weet dan ook zeker dat het budget voor ontwikkeling goed besteed wordt.

Label Vier voert voor klanten regelmatig een gebruikersonderzoek uit. Met behulp van de resultaten uit zo’n user experience onderzoek kun je je website of app heel gericht verbeteren. 

Hoe gaan we te werk bij een gebruikersonderzoek? 

We formuleren een aantal concrete vragen of realistische taken voor de gebruikers van jouw website of app. Hiervoor raadplegen we bijvoorbeeld de afdeling communicatie of de klantenservice van jouw organisatie. We ontwikkelen het gebruikersonderzoek dus echt samen.

Een aantal gebruikers, die we uitnodigen op locatie, krijgen vervolgens de vraag om deze ‘opdrachten’ uit te voeren op de website. Deze opdracht krijgen ze van een onafhankelijke UX-designer. Deze kan zonodig toelichting geven, maar zal de testpersoon niet helpen: we willen echt zien waar de gebruiker tegenaan loopt. 

De bewegingen van de testpersoon op de website worden vervolgens opgenomen, synchroon aan een opname van de testpersoon zelf: welke emoties laat iemand zien bij het uitvoeren van de opdrachten? 

Deze opnames worden vervolgens uitgebreid geanalyseerd. Tijdens en na de opdrachten zal de UX-designer ook om toelichting vragen aan de testpersoon: wat vind je van deze pagina? Waarom frustreert dit je? Wat maakt je blij? 

Wat levert dit op voor je website optimalisatie?

De resultaten van zo’n gebruikersonderzoek geven een uniek en volledig beeld van de klantervaring van je website of app. Waar mogelijk combineren we deze kennis met data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Bij alle bottlenecks formuleren we concrete adviespunten waarmee je je website of app direct kunt verbeteren. 

Op naar een optimale klantreis!